Maanantai-aamut ovat kaikessa ankeudessaan sen luonteisia, että silloin pieni ihmislapsi kaipaa jotain pientä piristystä. Onneksi intternetti, josta voi katsastella kaikkea hilpeää, kuten ruotsalaisten euroviisu-nillitystä, suomalaisten euroviisu-hysteriaa tai TPS:n kausikorttimainontaa.

Sinänsä Palloseuran kausikorttimarkkinoinnissa ei ole mitään hauskaa, kyseessä on varsin vakava asia seuran kannalta, varsinkin nykytilanteessa. Itse markkinointikin näyttää jo tosissaan ja ammattitaidolla tehdyltä, hyvä niin. Jonkinasteista epäuskoista hihittelyä aiheuttaa kuitenkin ko. tuotteen hinnoittelupolitiikka.

Tässä meillä on siis joukkue, joka surkuhupaisan sekoilun jälkeen sijoittui SM-liigassa sijalle 10 päättyneellä kaudella. Ja seura, jonka yleisöluvut ovat viime vuosina vajonneet tasaista pyllyliusua kohti katastrofia. Ja nyt tilannetta korjataan nostamalla hintoja?

Vaikka kyse on prosentuaalisesti pienistä korotuksista, maallikon järjellä asiaa on silti vaikeaa ymmärtää. Luulisi sen nyt jo selvinneen, että hintoja korottamalla kansa ei ainakaan aktiivisemmin hakeudu hallille Turussa. Ja pientä hinnankorotusta merkittävämpää on nähdäkseni se, millaisen vaikutelman se antaa kuluttajille. Tässä tapauksessa signaali ei välttämättä ole positiivinen. Monen mielestä hinnanmuutoksen olisi pikemmin pitänyt olla päinvastainen.

Asia ei onneksi jää arvuuttelun varaan. Ratkaisun onnistuneisuus on helposti tarkasteltavissa syksyllä pelien alettua ja näinä päivinä kansa äänestää muutenkin kuin jaloillaan. Jatkoajan keskustelupalstalla homman juoni äkättiin luonnollisesti verekseltään.

Niin tai näin, tämä ei itsessään ole kannanotto puolesta tai vastaan. Peleissä pressikortilla käyvänä tyydyn vain petterisihvosmaisesti toteamaan, että antaa urheilun näyttää, mikä on/olisi paras linja. Kyllä turkulaiset ehkä ovat jopa valmiit maksamaan jääkiekostaan kunnolla, jos rahoille on tarjolla todellista vastinetta. TPS:n kannalta ollaan kuitenkin isojen kysymysten äärellä.